Bilbesiktning – ”Däck är en färskvara”

Bilbesiktning – ”Däck är en färskvara”

När du besiktar ditt fordon

Under en bilbesiktning kontrolleras däckens mönsterdjup, eventuellt slitage, sprickor eller andra skador, enligt instruktioner från Transportstyrelsen. Här ger Per Wretling

chef för Bilprovningen i Visby, sina råd om vad bilägaren ska tänka på när det gäller däck.

– Vi kollar tillåtet mönsterdjup för samtliga däck på besiktningen, som ska vara minst 1,6 millimeter. Vinterdäck, både dubbade däck och odubbade däck – så kallade friktionsdäck, ska enligt lag ha ett mönsterdjup på 3 millimeter, men vi har inte uppdrag att bedöma det, säger Per Wretling, som jobbar på Bilprovningen i Visby sedan 20 år tillbaka.

Visby Däck fixar däck! | Bildmontage: Bilden har inget med Visby Däck AB att göra.

– Vid extremhalka är dubbdäck bättre, men oftast fungerar friktionsdäck lika bra. Det viktigaste är att man har färska däck. När däck åldras blir de hårda, och i synnerhet friktionsdäck behöver vara mjuka, för att bibehålla egenskaperna som kompenserar dubbarna och inte tappa sin effekt, säger han.

Han jämför med ett suddgummi – om det är gammalt blir det svart när man suddar medan nya suddgummin suddar bättre och utan att lämna spår.

LÄS VIDARE HÄR >>

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Call Now Button